5 Şubat 2011 Cumartesi

SEHER VAKİTLERİNİ İHYA

 
وَالْفَجْرِ

Fecr 1

Cenab-ı Hakk bu Ayeti kerimesinde “fecirdeki esrarıma yemin ederim ki,” buyuruyor. Diğer bir ayeti kerimesinde
كَانُوا قَلِيلًا مِنَ اللَّيْلِ مَا يَهْجَعُونَ
وَبِالْأَسْحَارِ هُمْ يَسْتَغْفِرُونَ
Zariyat 17-18
“Onlar seher vakitlerinde Allah'tan bağışlanma dilerlerdi. Onlar geceleyin pek az uyurlardı.” Diyerek böyle olan kullarını övüyor.
Selh r.a.: fecr; Muhammed sav’dir. Bütün nurlar ondan doğmakta ve yayılmaktadır. Buyurmuştur.
Diğer bir manası ise; bütün rızıklar sabah seher vaktinde taksim olduğu için bu vakti uykuda geçirenler rızıklarını tam alamazlar. Evdeki ufak büyük herkesin kaldırılması yerinde olur. Güneş doğduktan sonra isterlerse tekrar uyuyabilirler. Manevi rızıklarda ikindiden sonra taksim edilir. Bu nedenle bu iki vakti uyanık geçirmek lazımdır.seher vakti
Peygamber Efendimiz sav Hz. Ali ile haz Fatıma validemizi evlendikten sonra tam 40 gün sabah namazına kaldırdıkları, keza hanede bulunanlar namaza uyandırılmayacak olursa uyandırmayanında onlarla vebale ortak olduğu rivayetler arasındadır.
Hz. Ebu Bekr’e Ebu Bekir denmesi ise vakti sabahın babası yani seherde teheccüd kılanların babası demektir.
Hz. Ömer ra Hz. Bir gün sabah namazını gündoğduya bırakıyor. Ertesi gün şeytanı aleyilllane Hz. Ömer efendimizi sabah namazına uyandırıyor. Hz. Ömer ra “sen böyle hayırlı bir şeyi arzu etmezsin.” Deyince, “ya Ömer! Siz bir defa sabah namazına vaktinde uyanıp eda edemediniz diye o kadar çok
ağladınız istiğfar ettiniz ki, o gün kalkamayanların tamamının affına vesile oldunuz. Bu günde kaldırmayayım da kalkamayanlar yine mi bağışlansın.” Diyor. (hayatüssahabe)
Peygamber efendimiz; kişi uyuduğu zaman şeytanı aleyhillane 3 düğüm atar, düğümleyerek bağlar ve der ki; “senin için uzun bir gece vardır uyu!” der. Kişi uyanır Allah-ü teala’yı zikrederse düğümün biri çözülür. Abdest alırsa ikinci düğüm çözülür. Eğer namaz kılacak olursa düğümlerin tamamı çözülür ve sabah ferah ve sevinçli bir şekilde çıkar. Eğer bu düğümleri çözmezse, çözmeden sabaha çıkarsa tembel ve miskin bir vaziyette sabaha çıkar. (etterğib vettertip)
Zinnuni Mısri rahimehullah buyuruyor ki;
“saadetin alameti 5 tir;
1- Salihleri sevmek
2- Kur’anı Kerim okumak
3- Seher vakitlerinde uyanık bulunmak
4- Alimlerler oturmak
5- Kalbin yumuşak olmasıdır.
Bir hadis-i şerifte şöyle buyuruluyor;
“Mü’minin kapısına melaikeyi kiram ile şeyatın (şeytanlar) gelirler. Melaike şeyatın zümresine “bu evde size nasip yok” derler. Eğer kişi sabah namazına kalkarsa melaikeyi kiram sevinir, şeyatın üzülerek ayrılır “bize bu evde nasip yok” derler. Ama kalkmazsa bu defa melaikeyi kiram me’yus olup şeyatın sevinir ve kişinin kulağına idrarlarını yapar öyle giderler. O kişi ne ezanı ne de hakikatleri duymaz olur.
Yine bir hadisi şeriflerinde peygamber efendimiz sav “bir gün sabah namazını gün doğduya bırakanın rızkı az olur. İkinci gün bırakanın biraz daha az olur. Üç gün üst üste sabah namazını gün doğduya bırakan kişinin rızkı kesilir. Çoluk çocuğunun rızkını yemeye başlar.” Buyuruyor.
Hz. Ömer ibni hattap bir sabah namazından sonra mescidden döner iken, Süleyman bin ebi hasme’nin evi yolu üzerinde idi. Kapıyı çalıp bahsi geçen zatın annesi Şifa’ya “sabah namazında Süleyman’ı mescidde göremedim.” Dedi. Kadın, “o, geceyi ibadetle geçirdi. Gecenin sonunda gözleri ona galebe ettide cemaate yetişemedi.” Dedi. Hz. Ömer “sabah namazında cemaate hazır olmaklığım, ibadet için geceyi ayakta geçirmekten bana daha sevimlidir.” Buyurdu.
فَاصْبِرْ عَلَىٰ مَا يَقُولُونَ وَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَقَبْلَ الْغُرُوبِ
(kaf 39)
Okumuş olduğum bu ayeti kerimede rabbimiz
Habibim Ey Muhammed! Onların söylediklerine karşı sabret. Güneşin doğuşundan önce (sabah namazını) ve batışından önce de (öğle ve ikindi namazalarını kılarak) Rabbini Hamd ile tesbih et. Buyuruyor.
Peygmber efendimiz sav.
لَنْ يَلِجَ النَّارَ اَحَدٌ صَلَّى قَبْلَ طُلُوعِ الشَّمْسِ وَ قَبْلَ غُرُبِهَا
“güneş doğmadan önce sabah namazını kılan ve güneş batmadan önce ikindi namazını kılan elbette cehenneme girmez.” Buyurmuşlardır.
Ebu hureyre ra.’dan rivayet edilen bir hadisi şerifte peygamber efendimiz buyuruyor ki;
“Bizi takip eden gece ve gündüz melekleri vardır. Bunlar sabah namazında bir de ikindi namazında birleşirler. Sonra Cenab-ı Hakk’ın huzuru maneviyesine vardıklarında Rabbimiz kullarının ne yaptıklarını çok iyi bildiği halde ‘kullarımı nasıl bıraktınız’ diye meleklerine sorar. Onlarda ‘vardığımız zaman namaz kılarken bulduk, ayrılırken de namaz kılarken bıraktık.’ Derler. (riyazüssalihin cilt 2 sf 377)
Enes ra’ın rivayet etmiş olduğu başka bir hadisi şerifte de;
“her kim sabah namazını cemaat ile(velev ki kendi ehli beytiyle, ailesiyle) eda ettikten sonra güneş doğuncaya kadar Cenab-ı Hakkı zikrederek oturur, zikirle meşgul olur, bundan sonra kerahat vakti çıktıktan sonra duha namazı haricinde 2 rekat işrak namazı kılacak olursa ona tam bir hac ve tam bir umre sevabı verilir.” Buyuruyor.
Aişe validemiz efendimizden rivayet ediyor ki; “ sabah namazının iki rekat sünneti dünya ve dünyanın içindekilerden daha hayırlıdır.”
Gerek sabah namazına gerekse eşref vakitlerinde uyanmak isteyenlere alimler üç kevser suresi okuyup hediye ederek yatmalarını tavsiye ediyorlar ki; niyeti sağlam olursa onu uyandırırlar. Şayet uyandıramazlarsa sürükleyerek yatağından kaldırırlar. Ama ondan sonrada tekrar gaflete dalarsa hali üzerine bırakırlar.
Hadisi şerifte rivayet olundu ki:
Hz. Allah üç sesi sever:
1- Kur’anı Kerim okuyan kişinin sesini
2- Seher vaktinde istiğfar edenlerin sesini
3- Horoz sesini
Ayeti kerimede
الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا إِنَّنَا آمَنَّا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَقِنَا عَذَابَ النَّارِ
الصَّابِرِينَ وَالصَّادِقِينَ وَالْقَانِتِينَ وَالْمُنْفِقِينَ وَالْمُسْتَغْفِرِينَ بِالْأَسْحَارِ
Ali imran 16-17
Meali: Onlar ki, "Ey Rabbimiz! Biz sana iman ettik, bizim günahlarımızı bağışla ve bizi cehennem azabından koru!" derler.
Onlar sabredici, sadık, itaat edici (el pençe divan durucu), infak edip sadaka verici ve seher vakitlerinde istiğfar edenlerdir.

0 yorum:

Yorum Gönder